02 mai 2024

„Privește înainte cu mânie” (1993)

Centrul Metropolitan de Educație și Cultură „Ioan I. Dalles” continuă, în formula ”de la casă către casă”, medalionul Nicolae Mărgineanu, cu una din cele mai apreciate drame sociale ale veteranului regizor pe tema perioadei de tranziție.
Bazat pe scenariul unuia dintre cei mai apreciați scriitori și scenariști români, Petre Sălcudeanu, filmul face o incursiune în haosul social postrevoluționar din România, din care extrage o temă recurentă a epocii, specifică pentru cinematografia vremii: deziluzia celor care au sperat că, odată cu căderea lui Ceaușescu și apusul unei epoci, în România lucrurile se vor însenina deodată și umbrele trecutului vor dispărea fără urmă. Filmul e centrat pe povestea lui Fane (Remus Mărgineanu), muncitor pe un șantier naval de pe Dunăre, dizident anticomunist, condamnat politic pentru convingerile sale, urmărit de Securitate și după 1990. Fane e șomer, dar continuă să participe la demonstrațiile împotriva corupției clasei politice. Haosul social se reflectă și în familia lui Fane, pe care acesta nu o mai poate ocroti și controla, cei trei copii ai săi cedând la ofertele tipice de decadență ale ”capitalismului de tranziție”, bazat pe ideea că ”banii sunt totul”: Vali, fiica lui, pică la facultate și se prostituează pentru a-și plăti studiile în București, dar ajunge vânzătoare într-un magazin, fiul cel mare, Viorel (Cristian Iacob), un tânăr cu elanuri revoluționare, se ceartă cu șeful unui restaurant local și face pușcărie pentru huliganism, iar mezinul, Nelu, atras de mici afaceri dubioase, fuge de acasă și ajunge să cerșească în București. Nici soarta lui Fane nu este mai bună, el suportând răzbunarea securistului care îl bătuse odinioară în pușcărie, iar astăzi este la putere și pe care încearcă să îl demaște. Revoltele curate, dar pripite ale întregii familii se instituie într-o elegie a dezastrului social al tranziției, într-unul din cele mai convingătoare filme pe această temă ale epocii.
Filmul beneficiază de actori de primă mână: Luminița Gheorghiu, Ion Haiduc, Remus Mărgineanu, Gheorghe Dinică, Cristi Iacob, Valentin Teodosiu, Ștefan Sileanu, care conferă spontaneitate și firesc situațiilor.
Imaginea: Alexandru Solomon.
Montajul: Nita Chivulescu.
Filmul poate fi vizionat aici: 

Alte articole

Înscriere la cursuri